23948sdkhjf

Bra helår för H&M

H&M ökade rejält och uppvisade ett vinstlyft för hela räkenskapsåret på 18 procent till dryga 20 miljarder kronor. Under 2015 öppnar H&M online på nio nya marknader.
Omsättningen uppgick till 151 419 miljoner kronor, jämfört med 128 562 miljoner kronor förra året.

“2014 har varit ett mycket bra år för H&M. Under helåret ökade vår försäljning med 14 procent i lokala valutor och 18 procent i svenska kronor till 176,6 miljarder SEK inklusive moms. Årets resultat efter skatt, före avsättningen till HIP, ökade med 18 procent till över 20 miljarder SEK. Väl mottagna kollektioner för alla våra varumärken och en fortsatt stark expansion både inom butik och online har bidragit till ökade marknadsandelar och har stärkt vår marknadsposition ytterligare”, skriver vd Karl-Johan Persson i en kommentar.

Det blir också fler butiker under 2015.

“Under 2014 öppnade vi 379 nya butiker netto – vilket är mer än en butik per dag. Och under 2015 kommer vi att öppna ännu fler butiker – totalt sett planerar vi att öppna cirka 400 nya butiker netto. Nya marknader för 2015 planeras bli Taiwan, Peru, Macao, Sydafrika och Indien. Störst expansion sker på befintliga marknader där det fortfarande finns stora möjligheter att växa vidare. Flest butiker öppnas i Kina och USA men även på andra stora marknader som till exempel Polen och Tyskland. COS och & Other Stories planerar att öppna ännu fler butiker i år jämfört med 2014″, skriver han i sin kommentar.

COS och & Other Stories kommer att öppna fler nya butiker under 2015. Belgien, Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien och Schweiz blir nya onlinemarknader under 2015. Störst expansion sker på befintliga marknader men Taiwan, Peru, Macao, Sydafrika och Indien blir nya butiksmarknader.

Onlinebutiker öppnas på nio nya marknader under 2015; Belgien, Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien och Schweiz.

CAMILLA MYRSTEN
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062