Nytt modehus från insidan
Dansk storkund flyttar in i Stockholm Fashion District. Här är de första bilderna från modehuset i Nacka Strand som ska rymma över 8 000 kvadratmeter showrooms.
Helena Waker, vd Agenturföretagen, visar upp SFD:s nya showroom som skapas av arkitekten Alessandro Cardinale.
Den danska modekoncernen DK Company, med 17 varumärken, har tecknat avtal om showroom på 1 000 kvadratmeter i det nya modedistriktet Stockholm Fashion District, SFD, som är under uppbyggnad i Nacka Strand. Huset som ska rymma över 8 000 kvadratmeter showrooms öppnar i december i år.
Det är Telias kontorsbyggnad från 1950-talet som Nacka Strands Fastighets AB rustar till ett modehus. Bland annat ska ett glastak förena två flyglar och en ny fasad sättas upp. Studio Stockholm Arkitektur har anlitats till projektet. Invändigt är omgörningen i full gång.
– Vi har förfrågningar på showrooms på allt från 25 till 1 000 kvadratmeter, säger Agenturföretagens vd Helena Waker under en rundvandring i lokalerna.
Det mesta av interiören kommer att rivas för att ge plats för en råare känsla. Arkitekten Alessandro Cardinale har bland annat konstruerat en ljusslinga i taket som ska leda inköparna genom gångarna.
I november visar Nacka Strands Fastighets AB upp projektet SFD på den internationella retail-mässan Mapic i Cannes.
I dagsläget har Agenturföretagen tecknat avtal om 2 500 kvadratmeter showrooms.
Vad blir kvadratmeterkostnaden?
– Vi ligger i fas med Modecenter i Järla Sjö, säger Helena Waker.
Under den pågående modeveckan har en ny konfektionsmässa, Fashion Business Days, lanserats i Nacka Strand.
– Tillsammans med Nordic Shoe & Bagfair och Stockholm Skohus ger en mässa för konfektion en helhet under ett och samma tak. Vi fortsätter med Fashion Business Days i augusti. Intresset har varit stort så vi kommer att utöka konfektionsdelen, säger Jessica Johanneson, business coordinator på Agenturföretagen.
På frågan vad SFD vill tillföra branschen svarar Jessica Johanneson; personlig service.
– Vi fokuserar på handel. Vi tar hit inköparna och bjuder dem på trevliga saker under vistelsen. Och visar upp nya varumärken på den svenska marknaden.
En ljuskonstruktion i taket ska leda besökarna genom huset.
Ett glastak ska skapa ett atrium mellan de två flyglarna och en ny fasad sättas upp. Fastigheten har även flera källarplan med parkeringsplatser och utrymme för lager.
Stockholm Fashion District initierades av Agenturföretagen i början av hösten förra året, i samband med att Stockholm Modecenter kommunicerade flytten från Järla Sjö till Infracity i Upplands Väsby.