23948sdkhjf

Stor blir större

På onsdagsmorgonen höll HUI, Handelns Utredningsinstitut, ett seminarium om köpcentrum, handelsområden och utvecklingen av Stockholms shopping under de kommande åren. Det konstaterades bland annat att tillväxten i e-handel inte sker på bekostnad av fysisk handel och utvecklingen och framkomsten av nya köpcentrum och handelsområden.
De omsätts för 243 miljarder svenska kronor i landets 235 stycken köpcentrum och 114 handelsområden och tillväxten väntas bli god och någon galleriadöd är det inte tal om enligt HUI:s Fredrik Kolterjahn och Tobias Rönnberg som höll i onsdagsmorgonens dragning. Tvärtom projekteras det för fullt runt om i landet och konstateras kan att det oftast handlar om att bygga ut och till redan befintliga handelsplatser och köpcentrum, gärna i närheten av storstad eller vid gränsområden. Små handelsplatser vill bli stora och stora blir bara större och större både till yta och omsättning.

Nya intressanta projekt i Stockholm är naturligtvis Mall of Scandinavia som öppnar i höst och Rosenkälla i Österåker och Söderstaden som båda ännu så länge bara är i projektstadiet. Till Mall of Scandinavia har 74 hyresgäster offentliggjorts och HUI menade på onsdagsmorgonen att det är troligt att omkring 75 000 kvadratmeter av de totalt 100 000 kvadratmeter som gallerian omfattar nu är uthyrda.
23 nya projekt blev färdiga i fjol och för perioden fram till 2020 följer HUI 97 projekt som rör köpcentrum och 85 handelsområden. Oklart är dock om alla projekt verkligen blir av. I Stockholm har Täby Centrum och Sickla Köpkvarter båda spängt 3-miljardersvallen i omsättning. Täby Centrum har också haft bäst omsättningstillväxt bland landets köpcentrum, 17,1 procent 2014.

På seminariet pratades de också om stora köpcentrumaktörer och att norska Olav Thon med 95 köpcentrum i Norge blir en allt större och viktig aktör i Sverige med ett växande innehav av köpcentrum och fastighetsbolaget toppar nu listan sett både till yta och omsättning före Atrium Ljunberg, Steen & Ström, Unibail Rodamco och Citycon. 35 köpcentrum och handelsplatser bytte ägare i fjol och HUI menar att det finns pengar att investera i den här typen av handel.

Under seminariet konstaterades också bland annat att shoppingallerian Mood i Stockholm mår bra och utvecklas väl och att innerstadsgallerian Fältöversten på Östermalm i Stockholm är mest yteffektiv med en omsättning per kvadratmeter på hela 65 700 kronor och jämföra med ett rikssnitt på 29 000 per kvadratmeter. Vad Fältöversten har och som oftast är viktigt för en god utveckling i ett köpcentrum, och handelsplats, är en stark dagligvaruhandel i kombination med exempelvis parkeringar, hög köpkraft i området, brett utbud och starka ankare. Gallerian i Stockholm är dock ett undantag med god omsättning per kvadratmeter trots avsaknad av dagligvaruhandel.
Trenden med showrooming, att kunden klämmer och känner i butik, för att sedan gå direkt hem och beställa på nätet är inte så utbredd som man skulle kunna tro. Tvärtom gör kunden, som är ordentligt påläst i dag, hellre research på nätet för att sedan handla i fysisk butik. Handlar gör man om servicen är god och varan kunden vill ha finns tillgänglig. Kort sagt, oron att den fysiska butiken skulle dö är ogrundad. Snarare är det intressantare att titta på hur kunden vill handla och vilken service som ska tillhandahållas. Vilket också bekräftades av det växande fenomenet Bopis, Buy online pick up in store, där just e-handel och samspelet mellan fysisk handel och e-handel skapar trafik till butik.

Mer om köpcentrum och Mall of Scandinavia i kommande nummer av Habit.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.088