23948sdkhjf

Upprop för avgiftat mode

I veckan lanserade Greenpeace Detox Catwalk, för att följa modeföretagens arbete med att avgifta produkter och produktionskedjor. Här är företagen som skrivit på och utmärker sig i år.
Greenpace har lanserat Detox Catwalk, som ska fungera som utvärdering av hur större modeföretag arbetar med att avgifta sina produkter och produktionskedjor. Mode- och sportföretag avger kort sagt löfte om avgiftning. Kampanjen kring utfasning av farliga kemikalier har från organisationens sida pågått under de senaste fyra åren och resulterat att bland annat 16 stora företag i år, däribland H&M, Benetton, Mango, Adidas och Puma, tagit tydliga steg mot avgiftning och börjat fasa ut några av de vanligaste skadliga kemikalierna.

–Vi är på väg mot en ny standard inom hållbart mode. Företagen blir allt mer transparenta med sina produktionskedjor och visar att mode kan produceras utan miljögifter, säger Therese Jacobson, ekotoxikolog på Greenpeace.

Två företag avviker och kategoriseras av Greenpeace som Detox-Greenwashers, Nike och LiNing. De har tidigare avgett Detox-löften, men har hittills misslyckats med att leva upp till dessa löften. De finns också många företag som helt har avstått från att göra individuella Detox-åtaganden

Läs mer om Detox Catwalk och varumärkesrankningen här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068