E-handelskoncern växer med mode och lek
– Qliro groups säljmomentum fortsätter och samtliga segment uppvisar stabil tillväxt under det första kvartalet, konstaterar vd Paul Fischbein i en kommentar till rapporten för koncernens första kvartal.
Resultatet slutade på minus men Paul Fischbein skriver : ”Trots betydande investeringar i verksamheten är det underliggande rörelseresultatet i linje med första kvartalet föregående år.”
Nelly växte med drygt 15 procent och utvecklingen på hemmamarknaden, Sverige, var fortsatt god med en tillväxt över 20 procent. Andelen försäljning under egna varumärken ökade under kvartalet och uppgick till 37 procent.
Lekmer som flyttat sitt lager till Stockholm nu under våren hade en försäljningsökning över 45 procent. Trettis tillväxt uppgick till 15 procent. Gymgrossisten uppvisade en tillväxt om 7 procent.
Qliros egen betalning Qliro financial har ansökt om att bli kreditmarknadsbolag. Gymgrossisten har anslutit sig till Qliros betallösning som också har börjat användas av externa återförsäljare. Nu i veckan lanserades Qliro även i Finland. Vd förutser utveckling av betallösningen både med externa kunder och nya länder.
Affärstidningen Dagens industri kallar rapporten ”sur” och betecknar marknadens mottagande av den samma som ”pessimistiskt”.
Koncernens resultat januari-mars 2015
miljoner kronor Nettoomsättningen, exklusive avyttrade rörelser: 1 196,5 (1 105,0) Nettoomsättning, inklusive avyttrade rörelser: 1 196,5 (1 133,2) Rörelseresultatet exklusive avyttrade rörelser och engångsposter: -16,4 (-0,5)
Rörelseresultat inklusive avyttrade rörelser och engångsposter: -34,3 (0,1) Rörelseresultatet exklusive avyttrade rörelser, engångsposter och Qliro financial services: -1,3 (-0,5)
Ylva Åkesson/ Dagens Handel