Skobolaget satsar digitalt
Nu tar en Bergqvist skor ett rejält digitalt grepp och lanserar fyra nya webbplatser med e-handel.
Den kundkubb som lanserades förra året kommer också att vävas in i omnikanalsatsningen.
– Våra nya e-handelssajter är byggda på samma grund, men utgör fyra separata butiker på webben. Det tillför en bredd i vårt erbjudande och ger oss möjlighet att till exempel introducera en trogen Rieker-kund till ett annat varumärke, som Ecco, säger Fredrik Röstlund, försäljnings- och marknadschef på Bergqvist skor.
På webbplatserna kan besökaren dels kan se hela skosortimentet och även få hjälp med att till exempel mäta barnfötter och vårda sina skor.
Förra året utökade Bergqvist skor med sex Kalle P. Sko-butiker som förvärvades och bytte namn till Bergqvist skor. Den digitala satsningen ses både som en nyetablering och ett verktyg för de befintliga butikerna. E-handeln blir också fingret i luften för att testa marknaden på orter där Bergqvist skor inte har någon närvaro, för att undersöka om det går att bygga upp tillräckligt med intresse och kundrelationer för att sedan faktiskt etablera en fysisk butik där.
– Precis som när en ny butik öppnas måste vi lära känna området och våra kunder. Kanske är det en ny kundgrupp vi lär känna nu via webben. Nu vill vi ta det vi lär oss från webben och applicera i butik och även vice versa, säger Fredrik Röstlund.
Bergqvist skor omsätter årligen närmare 200 miljoner kronor. Huvudkontor och centrallager fins på Hammarö utanför Karlstad.
Totalt driver det familjeägda bolaget 24 skobutiker från Falun till Malmö. 17 av dessa heter just Bergqvist skor och har ett familjesortiment.
Fem butiker är Ecco stores och drivs som franchise med uteslutande danska Eccos produkter. En butik är en Riekershop och säljer enbart skor av detta tyska märke.
Bolaget har också sitt eget modekoncept Foot news – dels som en enskild butik i Karlstad men även i form av shop in shops i flera Bergqvistbutiker.
Ylva Åkesson/Dagens Handel