23948sdkhjf

Uppåt för Odd Molly

Resultatet efter skatt landade på 7,6 miljoner kronor för modebolagets första kvartal 2015, januari till mars. Samtidigt skriver bolaget i rapporten att det första kvartalet generellt sett alltid är starkast och att företaget arbetar målmedvetet för att minska kvartalssvängningar.
Årets första kvartal blev starkt för modebolaget som levererar ett resultat efter skatt om 7,6 miljoner kronor jämfört med 3,5 miljoner kronor för första kvartalet, januari till 31 mars i fjol. Nettoomsättningen för perioden uppgick till 100,7 miljoner kronor jämfört med 82,8 för första kvartalet 2014 och är en ökning med 22 procent. Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,2 procent och rörelseresultatet uppgick till 9,5 miljoner kronor jämfört med 3,5 miljoner kronor.

Under kvartalet öppnade bolaget en butik på Åhléns i Göteborg. I april övertogs ansvaret för butiken i Bromma Blocks som tidigare drivits av en extern återförsäljare. Dessutom öppnade två shop-in-shops, en i Oslo i Norge och en i Villmanstrand i Finland. Butikerna drivs av externa återförsäljare. Bolaget skriver i rapporten att utvecklingen i den egna webbutiken är god.

”Det är underbart när det ljusnar – och för Odd Molly fortsätter den positiva trenden. Under det första kvartalet 2015 ökade vi omsättningen rejält och vi levererade ett mycket starkt resultat. En riktigt bra start på det nya året som visar att vårt förändringsarbete ger tydliga resultat, även om vi har stor respekt för att det är en fortgående process”, skriver vd Anna Attemark i rapporten.

Samtidigt noterar bolaget att man nu lagt ett kvartal bakom sig som generellt sett är starkt och att kvartal två är tuffare. Bolaget skriver i rapporten att man arbetar hårt för att undvika tvära kvartalssvängningar och att en ökad försäljning via egen retail är att sätt stävja stora förändringar mellan kvartalen.

I rapporten publicerar bolaget även uppgifter om införsäljning av kommande höst/vinter som beskrivs utvecklas efter plan och ordervärdet för grossistverksamheten uppgår till 103 miljoner kroonor jämfört med 96 miljoner kronor.

Modebolaget vill utvecklas som livsstilsvarumärke och skriver i rapporten att nya produktgrupperna Home och Badkläder säljer bra och har fått medial uppmärksamhet men står ännu för en liten del av den totala omsättningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062