23948sdkhjf

EU:s digitala strategi antagen

I veckan antog EU-kommissionen EU:s digitala strategi för e-handeln. Den svenska e-handeln växte förra året med 16 procent, men e-handeln mellan EU-länderna är fortfarande måttlig.
– För att den svenska e-handelsexporten ska kunna nå sin fulla potential behövs en övergripande strategi för EU:s digitala inre marknad. Svensk Handel välkomnar därför att EU-kommissionen tar ett helhetsgrepp för att främja den digitala handeln i EU och att undanröja hinder för e-handeln. Det är också bra att EU-kommissionen aviserar att man kommer att ta itu med de höga kostnaderna för gränsöverskridande paketleveranser för e-handelsexporten samt att man avser att förenkla konsumenträtten för e-handlare, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.
I EU:s digitala strategi lyfter man bland annat fram tillgången till data och dataskydd som centrala delar.

– Det är vår förhoppning att det regelverk för dataskydd som just nu förhandlas i EU landar i en god kompromiss mellan personlig integritet och behovet av data för nya affärsmodeller, säger Karin Johansson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062