Johan Lindeberg lämnar BLK DNM
Johan Lindeberg lämnar varumärket BLK DNM som han grundade 2011. – Det är business as usual, säger Ulrika Nilsson, pressansvarig, som under flera år arbetat tillsammans med Johan Lindeberg.
– Jag är stolt över att ha drivit detta projekt och jag vill tacka alla som har stöttat BLK DNM. Det är nu dags för nästa kapitel för varumärket, säger den New York-baserade kreatören i en kommentar.
Johan Lindeberg ska istället fokusera på fotografering och filmskapande. Han har även för avsikt att fördjupa sitt engagemang i den egna agenturen Out of Context.
Det var med modekoncernen Kellwood i ryggen som Johan Lindeberg grundade BLK DNM 2011. Ett år senare gick John och Jamey Hargreaves in som huvudägare i bolaget.
BLK DNM:s höstkollektion är det sista som Johan Lindeberg är involverad i som kreativ chef. En talesperson för BLK DNM säger att bolaget kommer att fortsätta att bygga vidare på varumärkets grund och ge lämpligt stöd för att utveckla varumärkets fulla potential, både kreativt och kommersiellt.
Vem som efterträder Johan Lindeberg har inte kommunicerats än.
– Det är business as usual, säger Ulrika Nilsson, som ansvarar för BLK DNM:s press och pr i Sverige, till Habit.
Ulrika Nilsson har under flera år arbetat tillsammans med Johan Lindeberg och det är hon som har skapat varumärkets flaggskeppsbutik i Stockholm.
– Johan är fenomenal på att starta upp och bygga varumärken. Han har verkligen satt BLK DNM på kartan med ett fantastiskt butiksnät runt om i världen.
Vad säger du om att han lämnar bolaget?
– Jag är övertygad om att ägarna kommer att förvalta det som Johan har byggt upp, men också bygga vidare och ta det till nästa nivå.
BLK DNM har två flaggskeppsbutiker, en i Stockholm och en i New York.
Johan Lindeberg tog klivet in i modevärlden 1992 via den italienska jeansjätten Diesel, först som distributör för varumärket i Sverige, därefter som internationell marknadschef. Johan Lindeberg introducerade bland annat varumärket i USA.
1996 startade han J.Lindeberg, med finansiell och pr-mässig draghjälp från golfproffset Jesper Parnevik.
Under 2007 lämnade Johan Lindeberg posten som kreativ chef på företaget. Samma år grundade han konsultföretaget Paris 68 och designade bland annat Justin Timberlakes jeansmärke William Rast. 2011 lanserade Johan Lindeberg BLK DNM.