23948sdkhjf

Nya e-barometern mäter all digital handel

Postnords senaste e-barometer mäter e-handeln på ett nytt sätt som bättre fångar den dynamiska utvecklingen inom digital handel. Enligt konsumentundersökningen hade 39 procent av konsumenterna handlat kläder eller skor första kvartalet.
E-barometern, som presenterades på SEBC, Scandinavian E-Business Camp, i Göteborg på torsdagsmorgonen, visar att e-handelns tillväxt under första kvartalet i år ökade med 19 procent jämfört med samma period förra året. Prognosen för helåret 2015 är en tillväxt på 16,5 procent och att den digitala handeln i år kommer att omsätta 50 miljarder kronor.

– Det är en fantastisk tillväxt och det speglas i paketvolymerna, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.

Han förklarar att Sverige, där den digitala handeln i dag står för 7 procent av den totala handeln inte ligger långt efter de stora e-handelsländerna USA och Storbritannien. I Storbritannien uppgår e-handeln till 11 procent av totala handeln.

Årets första e-barometer har gjorts efter en ny princip – för första gången mäts utvecklingen inom hela den digitala detaljhandeln, alltså inte bara rena e-handlare, utan också butikskedjornas digitala handel. E-handel definieras som försäljning av varor via internet som levereras hem, till utlämningsställe eller hämtas i butik.

Informationen har samlats in från 270 detaljhandelsföretag.

Den stora nyheten är dock omni-indexet, som mäter både detaljhandelsföretagens och konsumenternas omnikanalmognad. För handlarna mäts hur de olika kanalerna samverkar, och konsumenterna har fått ange hur många kanaler de använt vid senaste köp. På skalan 1 till 100 hamnar företagen på 59, och konsumenterna på 56, så det är en bit kvar till den eftersträvade sömlösa shoppingen. Företagens bästa grenar är enhetlig prissättning i olika kanaler och möjligheter att returnera varor oberoende av kanal.

Den största kategorin bland e-handlade produkter är mediaprodukter inklusive böcker. Bokmarknaden är den som påverkats allra starkast av digitaliseringen. Numera säljs nästan 50 procent av alla böcker via nätet. Enligt konsumentundersökningen hade 43 procent av konsumenterna handlat böcker första kvartalet. 39 procent hade handlat kläder eller skor, medan 29 procent handlat skönhets- och hälsoprodukter, 27 procent handlat hemelektronik och 13 procent handlat sport/fritidsvaror.

Arne Andersson lyfter fram dagligvaruhandeln som nästa stora tillväxtområde inom den digitala handeln.

Endast 6 procent hade handlat dagligvaror på nätet, men det är maten som visar de starkaste ökningstalen. Under första kvartalet ökade dagligvaruförsäljning på nätet med hela 46 procent. Den kraftiga ökningen skedde från mycket låga nivåer. Ännu så länge är det bara omkring en procent av all mat som näthandlas. Konsumentintresset har funnits länge, så siffran kan spegla att även de stora dagligvarukedjorna nu börjat satsa på e-handel.
Dagmar Forne/Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062