23948sdkhjf

Fashion Week i nya händer

Vad innebär det att visningsveckan i Stockholm byter ägare?
Branschorganisationen Association of Swedish Fashion Brands, ASFB, har tagit över rättigheterna för Fashion Week från tidigare ägaren, mediebyrån MEC. Därmed har organisationen all kontroll över modeveckan i Stockholm; från rättigheter till innehåll. Enligt Emma Ohlson, generalsekreterare för branschorganisationen, har ASFB betalat ”en symbolisk peng” för rättigheterna. Mer vill hon inte avslöja, men förtydligar att det handlar om en överlåtelse och inte något köp.

Är inte varumärket Fashion Week värt mer än ”en symbolisk peng”?
– Jo, det är jättevärdefullt. ASFB står för innehållet och det är där värdet ligger. Därför var en överlåtelse ett naturligt steg, säger hon.

Att MEC tar sina händer från modeveckan var ett ömsesidigt beslut mellan MEC och ASFB.

– MEC har nya förutsättningar internt och vi har länge fört en dialog om att ta över rättigheterna.

Överlåtelsen innebär att Toni & Guy, Berns och American Express fortsätter som partner. ASFB vill samtidigt hitta en ny ägarstruktur till Fashion Week, och letar nu ytterligare sponsorer och partner.

– Eftersom vi är en medlemsförening krävs det en kommersiell part för att driva en modevecka. Det ligger inte i vårt intresse att riskera pengar. Vi behöver någon som ser synergier med svenskt mode och som kan ta en ekonomisk risk. I dagsläget för vi flera dialoger om ägandeskap, säger Emma Ohlson.

Är det avhängigt med fler sponsorer?
– Ekonomin i dag ser bra ut, de befintliga sponsorerna är tillräckliga. Men vi har stora visioner och vill utveckla modeveckan; få fler varumärken att visa, göra ett evenemang som genomsyrar hela Stockholm. Klart att vi vill ha fler sponsorer så att svenskt mode kan bli ännu bättre, säger Emma Ohlson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063