Swedish hasbeens reklam fälld
Det svenska skoföretaget ville göra ett feministiskt statement. Nu har reklamen fällts av Reklamombudsmannen.
Den aktuella reklambilden har tydliga retroförtecken och varumärket har inspirerats av modefotografen Helmut Newton. Med överskriften Go natural och rubriken under Time to take our bodies back promenerar fyra nakna unga kvinnor, enbart iförda träskor med klack, fram mot betraktaren.
Något som alltså inte gillas av RO, var utlåtande lyder: ”Reklamombudsmannen finner att kvinnorna, genom att vara nakna förutom skorna, framställs som rena sexobjekt. Framställningen av kvinnorna har inte någon koppling till de marknadsförda produkterna träskor, vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet.”
Företagets ledning kommenterar RO:s beslut så här:
– Om denna bild anses vara sexistisk drar annonsören (Swedish Hasbeens) slutsatsen att det är den värld vi i Sverige vill se. En naken kvinnas kropp är alltid ett sexobjekt oavsett kontext och är skamlig att visa och kvinnor ska inte tro något annat. Annonsören utgår vidare från att samma regler gäller för män. Annonsörens grundare definierar sig själv som en radikal feminist, enligt Dagens Handel.
Se bilden här och läs mer
Ylva Åkesson/Kajsa Åström