Denimvarumärke kastar in handduken
Malmöbaserade Nerdy by Nerds har gått i graven. Dålig lönsamhet gör att grundarna lägger ner verksamheten och stänger sin butik och ”jeansfabrik”.
Grundartrion Nerdy by Nerds Peter Arneryd (till vänster i bild), Oscar Andersson (mitten) och Adrian Roos startade jeansvarumärket för tre år sedan. Men Nerdy by Nerds var inte bara ett varumärke. Trion öppnade även butik och en butiksfabrik med två anställda skräddare som sydde byxor på beställning i Mobilia i Malmö. Ambitionen var att producera jeans på ett hantverksmässigt sätt och därmed försöka öka konsumenternas kvalitets- och miljöintresse.
När Habit intervjuade Peter Arnerud i september i fjol sade han så här:
– Tanken att starta egen fabrik väcktes när vi tröttnade på att dyra jeans ofta gick sönder snabbt. Därför tänkte vi att vi själva kunde göra dem från grunden.
Det var så tankarna gick när trion drog i gång. I dag, onsdag, meddelar företaget att verksamheten avvecklas. ”Vi har inte fått den långsiktiga ekonomiska hållbarhet som vi behöver för att kunna fortsätta utveckla företaget”, står det i deras avskedsmejl. Den 19 juni stänger butiken.
Deras gemensamma bolag, Marappo AB, redovisade under 2013 en omsättning på 271 000 kronor och en förlust (resultat efter finansnetto) på 359 000 kronor.