23948sdkhjf

Läs Habits intervju med Nerdy by Nerds

Planen var att öppna fler fabriksbutiker. I en artikel publicerad i Habit i höstas berättar Peter Arneryd, vd, om företagets visioner.
Trion bakom jeansvarumärket Nerdy by Nerds – Peter Arneryd, Adrian Roos och Oscar Andersson – har tagit den närproducerade tanken ett steg längre; till fullkomlig transparens: jeans som skräddarsys på plats medan kunden väntar. I deras butik på 180 kvadratmeter i köpcentrumet Mobilia i Malmö, ryms en fabriksdel på 100 kvadratmeter och 16 symaskiner.
– Tanken att starta egen fabrik väcktes när vi tröttnade på att dyra jeans ofta gick sönder snabbt. Därför tänkte vi att vi själva kunde göra dem från grunden, berättar Peter Arneryd.
I trakterna kring Borås kom de över en maskinpark till en billig penning. Det blev stommen till dagens fabrik. Efter att ha sprättat upp jeans för att själva lära sig sy, växte affärsidén. I nästa steg kontaktade de arbetsförmedlingen i Rosengård för att söka kompetenta sömmerskor.
– På bara några dagar hade vi 35–40 personer som var intresserade. Många var utbildade och andra hade jobbat inom textilindustrin i flera år i sina hemländer.
– Det var nu som vi kunde börja skapa det som lade grunden till Nerdy by Nerds, säger Peter Arneryd.
För ett år sedan öppnade butiken och fabriken. Här arbetar i dag två fast anställda sömmerskor. Kunden lämnar sina mått, väljer tyg och detaljer och jeansen skärs och sys för hand.
– Affärsmodellen bygger på en absolut transparens. Varken miljöaspekten eller arbetsförhållandena är någon fråga.
När trion öppnade fabriksbutiken hade de kalkylerat med 20 procent skräddarsydda jeans och 80 procent färdigsydda.
– Men vi fick genast kasta om siffrorna. I dag är 95 procent av försäljningen skräddarsydda byxor.
Beroende på tygkvalitet kostar jeansen mellan 2 000 och 2 800 kronor. I priset ingår en engångskostnad för den unika mallen som tas fram för kunden. Byxa nummer två och tre blir betydligt billigare.
Peter Arneryd ser att allt fler småbolag nischar sig och gör affärer med hjärtat. Hos konsumenterna ser han också en trend som pekar mot ett ökat intresse för skräddarsytt och närproducerat.
– Kunderna vill tillbaka till det traditionellt gamla, fast i modern tappning. Och det är framför allt kvaliteten, hantverket och äktheten som de fokuserar på.
Peter Arneryd ser gärna att Nerdy by Nerds växer. Inte bara med ett ökat antal kunder utan också med fabriksbutiker i andra städer.
Är det realistiskt?
– Absolut. Vi har kollat lokaler i Berlin där det finns mycket efterfrågan på hantverk. Men vi tittar även på Stockholm, Köpenhamn och London.

Intervjun publicerades i Habit i september 2014.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062