HUI justerar upp prognos
Detaljhandel, särskilt sällanköpsvaruhandeln, har inlett året starkt menar HUI Research och skriver därför upp prognosen för 2015.
– Återhämtningen efter finanskrisen har gått långsamt för detaljhandeln, men det ser ut som om 2015 kan bli året då försäljningen tar rejäl fart i alla branscher. Man får gå tillbaka till år 2007 för att hitta tillväxttal över 4 procent, säger Lena Larsson, vd, HUI Research.
Svensk ekonomi som helhet bedöms ha ett relativt oförändrat läge och HUI:s tidigare prognoser om en BNP-tillväxt på 2,5 procent under 2015, respektive 2,7 procent 2016 ligger kvar. Hushållens möjligheter till konsumtion betecknas som fortsatt goda. Räntesäkningar, fortsatt svag inflation och goda reallöneökningar ger utrymme för konsumtion konstaterar HUI Research. Under 2015 väntas hushållens konsumtion öka med 2,8 procent respektive 2,5 procent under nästa år när något högre ränta och inflation väntas minska konsumtionsutrymmet något.
Lägre prisminskningar i sällanköpsvaruhandeln, -1,0 procent per månad, har gett en skjuts åt flera delbranscher under årets första månader. För sällanköpsvaruhandeln har utvecklingen varit starkare än vanligt i volym, särskilt för delbranscher som elektronik- och möbelhandeln.