Ökning för MQ
Den jämförbara försäljningen ökade under årets tredje kvartal. I höst lanserar modekedjan ett nytt butikskoncept i Oslo och i nya köpcentrumet Mall of Scandinavia. Därtill stärks varumärkesutbudet med bland annat Hope och Stylein.
” En fortsatt förstärkning av sortimentet med fler varumärken och ökad modegrad, har flyttat fram MQs modeposition. Resultatet fortsätter att utvecklas positivt och nettolåneskulden är historiskt låg. Det är glädjande att konstatera att utvecklingsarbetet ger resultat på flera plan”, kommenterar vd Christina Ståhl resultatet i rapporten.
Under årets tredje kvartal lanserade klädkedjan e-handel för Norge. Nya externa varumärken under perioden i webbutiken var Part Two, Bruuns Bazaar BZR och Dry Lake. I höst lanseras Hope, Saint Tropez och Stylein i kedjans butiker och därtill görs en satsning på sport- och friluftsliv med varumärken som Rains, Esprit Casual, Björn Borg Sport och Röhnisch. Sportmode blir en ny sortimentskategori i webbutiken. Vid utgången av kvartalet uppgick butiksbeståndet till 120 butiker och MQ skriver i rapporten att kedjan fortsätter att leta butikslägen i både Sverige och Norge. Ett nytt butikskoncept lanseras i höst i Oslo i september och i MoS i november. Konceptet beskrivs i rapporten i termer av starkare kommersiell prägel, tempoväxling och skärpt varuvisning.