Kalmar citys kamp om kunderna mot externhandeln
"Kalmars stadskärna är så mycket mer än bara shopping". Det anser vd:n för Kalmar City och marknadsför citykärnan som en plats för helhetsupplevelser. Målbilden är 20 procent fler besökare till julen 2016.
– För 25 år sedan svängde man alltid in till city för att handla eller uppleva något. Sedan satte externhandeln agendan och kunderna valde dem. Nu är min målbild att så många som möjligt ska svänga tillbaka in till city, säger Björn Mortensen till Habit.
Enligt Björn Mortensen har externhandeln dominerat tack vare tre argument som marknadsförts under alla år; gratis parkering, alltid öppet och något för alla.
– I dag kan city matcha de argumenten och erbjuda en unik helhetsupplevelse, samlat på en plats. Det måste vi marknadsföra.
Björn Mortensen ger exempel på aktiviteter i Kalmar city. Från och med i höst kommer en extern aktör att ”äga” en hel gata under tre år och arrangera en lokal matmarknad som håller öppet varje lördag. Det byggs lekplatser som är anpassade för olika åldrar och redan i sommar arrangeras historiska inspirationsvandringar. Vidare satsat det stort på gatuunderhållning.
– Från och med nu uppmuntrar vi alla att repetera nere på stan, körer, teatersällskap och band, in på stadens gator och repetera där istället för i någon tråkig lokal. Använd staden som kultur- och underhållningsplats.
Hur har ni kommit fram till de fem delarna; historia, kultur, shopping, café/restaurang och evenemang?
– Vi har frågat allmänheten vad vi inte får missa. Även amatörhistoriker och kulturelit har fått säga sitt. Vi har vävt samman regionens röster. Nu lyfter fram vad Kalmar har att erbjuda för att locka folk 360 dagar om året.
Vem har stått för kostnaden att paketera visionen?
– Det har citykärnan gjort.
Vad har det kostat?
– 100 000 kronor, på ett ungefär.
Hur många fler besökare kommer ni att locka?
– Till julen 2016 så tror vi att vi har ökat besöksantalet med omkring 20 procent. Det är målbilden.