Brygga till framtidens butik
LEDARE Lejonparten av konsumenterna vill fortfarande klämma och känna på varorna innan de kommer fram till ett köpbeslut. Därför står sig de fysiska butikerna alltjämt starka gentemot näthandeln.
Här finns en brygga som går att dra fördel av. Allt fler transaktioner inleds med en digital interaktion. Kunden gör research i mobilen, läsplatten eller datorn, för att sedan avsluta köpet i en fysisk butik. Det är helt klart så att den fysiska butiken skapar värden som inte går att leverera digitalt.
Det bekräftas också av Carl Waldekranz, medgrundare och vd på Tictail, e-handelsplattformen som blivit en succé sedan starten 2011.
Han har alltid drömt om att öppna en fysisk butik. ”Det finns en fascination att kunna ta på varor och att gå in i en butik rent fysiskt. Det blir så konkret vad man håller på med”, säger Carl Waldekranz i reportaget om framtidens butik i senaste numret av Habit. I november förra året öppnade Tictail en tillfällig butik i New York. Här skapades en smidig brygga mellan fysiskt och digitalt. I framtiden kommer Tictail att röra sig inom andra områden än näthandel, fysisk retail är absolut en av dem, avslöjar Carl Waldekranz för Habit. ”Jag känner mig sugen att utforska möjligheten att skapa permanenta butiker, till exempel i New York, London och Stockholm”.
Framtiden är nu, om du betraktar vårens hetaste butiksutbud som presenteras i Habit. Likt futuristiska rymdskepp träder interiörerna fram i stål, marmor, svart och vitt.
Katarina Angelin, chefredaktör