23948sdkhjf

Mode poppis i mobilen

Svensken tycker om att använda mobilen i e-handeln och ligger i världstoppen inom mobila transaktioner, enligt en ny rapport. Särskilt mode är poppis i mobilen.
Den kategori som är starkast i mobilen är mode och mobilappar driver högre konvertering än webbaserade gränssnitt. Det framgår av den nya rapporten State of Mobile Commerce Report för årets andra kvartal från Criteo.

De största e-handlarnas mobilappar genererade närmare 50 procent av alla mobila transaktioner, med högre konverteringssiffror än om kunden använder mobila webbläsare eller datorer. Dessutom omfattas 40 procent av e-handelstransaktionerna av mer än en enhet, där smartphones, datorer och surfplattor används i en mängd olika kombinationer för att söka information och fatta köpbeslut.

- Kundernas köpresa blir allt mer komplex när de använder flera enheter för att genomföra sina köp. Att skapa en engagerande app-upplevelse och sömlöst kommunicera med konsumenterna över flera olika enheter är nyckeln till en ökad försäljning i den nya världens e-handel, säger Jonathan Wolf, produktchef på Criteo.

Tillsammans med Japan, Sydkorea och England ligger Sverige i toppen när det gäller handelstransaktioner med mobilen med 36,4 procent. Globalt sett väntas de mobila e-handelstransaktionerna öka till 40 procent under 2015. Stidien visar också att mode är populärt i mobilen där där hela 39 procent av köpen görs via smartphones och surfplattor, tätt följt av sportartiklar med 38 procent samt skönhets- och hälsoprodukter med 35 procent.

Rapporten bygger på siffror baserade på Criteos analys av 1,4 miljarder unika e-handelstransaktioner till ett totalt och globalt värde om 160 miljarder dollar.

Sajter som också klarar mobila enheter har en konverteringsgrad om 3,4 procent, nästan dubbelt så mycket som sajter som inte optimerats där endast 1,6 procent av konsumenterna konverterar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08