23948sdkhjf

Försäljningsökning för H&M

Trots kallt vårväder ökade koncernen försäljningen för samtliga varumärken. Det framgår av rapporten för årets första halvår och andra kvartalet.  Försäljningen hittills i juni har ökat med 14 procent. Indien och Sydafrika blir nya marknader i höst.
Koncernens omsättning under andra kvartalet, mars till maj, ökade med 21 procent till 45 867 miljoner kronor och koncernen gjorde en vinst före skatt på 8 435 miljoner kronor för perioden. I lokala valutor låg försäljningsökningen på 10 procent. Kvartalet påverkades negativt av kalendereffekter om cirka 2 procentenheter.

H&M:s försäljning i lokala valutor har hittills under juni ökat med 14 procent jämfört med samma månad året innan.

Under kvartalet öppnade koncernen första butiken i Peru, i Lima, samt på åtta nya onlinemarknader; Polen, Portugal, Rumänien, Tjeckien, Bulgarien, Slovakien, Ungern och Belgien. I juni öppnade koncernen första butiken för H&M i Macao och expansionen fortsätter som tidigare aviserat med cirka 400 butiker för räkenskapsåret 2014/15. Sammanlagt tillkommer fem nya H&M-butiksmarknader under 2015: Taiwan, Peru, Macao, Sydafrika och Indien. Schweiz är ny onlinemarknad i höst.

Kommentar av Karl-Johan Persson, vd;

– Den starka försäljningsutvecklingen har fortsatt för alla våra varumärken med en försäljningsökning i svenska kronor om 23 procent exklusive moms under första halvåret. Inklusive moms innebär det att försäljningen för första halvåret uppgick till drygt 100 miljarder svenska kronor, kommenterar vd Karl-Johan Persson resultatet i rapporten.

– Ser vi enskilt på andra kvartalet, det vill säga perioden mars till maj, var försäljningsutvecklingen också stark särskilt med tanke på att förutsättningarna var mer utmanande då vi mötte starka jämförelsetal, ett ovanligt kallt vårväder på många av våra viktiga europeiska marknader samt negativa kalendereffekter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063