Woolpower i rekryteringstagen
Östersundsbaserade ullföretaget växer och ska anställa ytterligare 15 sömmerskor.
– Det är inte helt lätt att rekrytera eller hitta anställningsbara människor. I fallet med nysvenskar så är möjligheten att kommunicera det vill säga språkkunskapen en viktig kompetens som måste vägas mot sömnadskunskapen. Att utbilda en person, som inte har någon erfarenhet av sömnad, tar cirka 1,5 till 2 år tills den är fullt produktiv, säger Linus Flodin, vd till Teko.
Woolpower strtades för 46 år sedan och då som en renodlad produktionsenhet och underleverantör till Kooperativa Förbundet, KF, med varumärket Vinetta. Då tillverkades i huvudsak nylonstrumpbyxor
Företaget beräknas omsätta 100 miljoner kronor i år och tillväxten finns främst på exportmarknaden och företaget säljer i dag till 26 länder. Exporten uppgår till 75 till 80 procent och största marknad är Tyskland. Woolpower ägs av familjeföretaget Ekstigen AB.