23948sdkhjf

Dags för modevecka i Stockholm

I dag inleds Stockholm Fashion Week med fokus på inköp. Först ut på schemat är 25-årsjubilaren Stockholm Modecenter.
I dag slår Stockholm Modecenter upp portarna i Järla Sjö. Utöver att vara en inköpsdestination satsar Modecenter på seminarier och mingel.
– Nytt för i år är att vi kommer anordna afterworks tisdag till torsdag på vår uteservering med skön musik, gott att dricka och mingel med branschen. Under fredagskvällen firar vi att Stockholm Modecenter firar 25 år med en större fest, säger Linda Olander, marknadsansvarig Stockholm Modecenter, till Habit.
Modecenter håller öppet till lördag och tar bort söndagen som officiell dag.
– Skälet är att vi vill skapa mer puls i huset under veckan.

Nordic Shoe & Bag Fair äger rum från onsdag till fredag i Nacka Strand. Ett 20-tal nya varumärken, däribland Jim Rickey, Dickies, Hummel för barn, Happy Socks, Fit Flop och Incas har plockats dit av agenten Navitex. Mässans arrangör, Agenturföretagen, presenterar ett program med föreläsningar, bland andra ska Swedish Fashion Councils vd Elin Frendberg hålla en trendföreläsning och Miintos Mike Radoor prata e-handel. Det fasta showroomet Skohuset håller öppet under veckans alla dagar. Precis som tidigare säsonger bjuds det på mingel, i år sker det på onsdagskvällen. Under minglet presenteras Habit Modegalans fem finalister i kategorin Årets Skobutik.

Konceptet Fashion Business Days, som hade premiär i vintras, får en andra upplaga och blir en allt mer integrerad del i det framväxande modeklustret Stockholm Fashion District i Nacka Strand. Platsen är även fortsatt Bilfabriken och fokus ligger på konfektion. Tanken är att tillsammans med Stockholm Skohus och Nordic Shoe & Bag Fair attrahera mode- och livsstilsbutiker med ett brett utbud av herr- och dammode samt smycken och accessoarer. Arrangören Agenturföretagen välkomnar nya varumärken som bland andra Mos Mosh, Calida, Aubade, By Jolima, Lollys Laundry och Soft Rebel. Mässan slår upp portarna en dag innan Nordic Shoe & Bagfair och håller öppet tisdag till fredag.
Redan i söndags startade Inköpsdagar Outdoor. IOD är en inköpsmässa för leverantörer och butiker med inriktning på friluftsliv. Mässan arrangeras en gång om året och i år äger den rum på Steninge Slottsgalleria i Märsta, 9–11 augusti.
– Den största nyheten är flytten från Edsviks Konsthall i Sollentuna till Steninge Slottsgalleria, säger Rodney Hiram, projektledare på IOD.
Flytten beror på kraftigt höjda lokalhyror i Sollentuna, men Rodney Hiram är ändå nöjd med bytet av plats.
– Outdoor-känslan är jätteviktig och på många sätt liknar Steninge Slottsgalleria Edsviks Konsthall. Det är högt i tak och lokalen har trägolv. Skillnaden är att nu har vi en stor våning istället för tre separata byggnader, vilket är bra. Det kommer att vara betydligt bättre luft än i konsthallen, säger Rodney Hiram som också lyfter fram att det finns gott om gräsytor för tält, ett café på nedervåningen och gratis parkering.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094