Svagt kvartal för Björn Borg
Björn Borgs varumärkesförsäljning under det andra kvartalet, exklusive moms, minskade med 3 procent till 246 miljoner kronor. Exklusive valutaeffekter var minskningen 5 procent.
Nettoomsättningen ökade med 2 procent men exklusive valutaeffekter minskade den med 5 procent. Bruttomarginalen steg något till 53,0 procent, från 52,5 procent, medan rörelseresultatet blev en förlust, -1,7 miljoner kronor jämfört med 0,5 miljoner motsvarande period i fjol.
– Den underliggande utvecklingen i bolaget är i linje med den plan som kommunicerades i vår förra kvartalsrapport, trots ett resultatmässigt något svagare andra kvartal, kommenterar vd Henrik Bunge.
Björn Borg såg god tillväxtutveckling på sportkollektion och skor. Vad gäller olika marknader utvecklades försäljningen bra i Norden medan den sjönk i Storbritannien. I Storbritannien är en ny plan på plats.
Den jämförbara försäljningen i Björn Borgs butiker ökade med över 10 procent jämfört med andra kvartalet 2014 och den egna e-handeln fortsätter att visa god tillväxt enligt Henrik Bunge.
Björn Borgs rörelsekostnader ökade under andra kvartalet, vilket enligt bolaget var enligt plan. Det handlar om förstärkning av organisationen, ökade marknadsföringssatsningar och satsningar på e-handel.
– Satsningarna känns väl avvägda och är helt nödvändiga för att utveckla verksamheten enligt affärsplanen. Sammantaget gav detta ett negativt rörelseresultat på -1,7 miljoner kronor (0,5) för årets andra kvartal som alltid är årets svagaste kvartal, skriver Henrik Bunge.
– Slutligen vill jag understryka att utvecklingen under det första halvåret stärker mig i min uppfattning att bolaget kommer att nå de finansiella mål som kommunicerades i vår förra kvartalsrapport, heter det vidare i vd-ordet.
Nyhetsbyrån Direkt/ Dagens Handel