...och behåller fria returer
Analytikerna var intresserade av Zalandos tankar kring sin fria returrätt när bolaget höll presskonferens i samband med att andra kvartalets rapport släppts på torsdagen.
– Fria returer är en del i hur vi ser på e-handel, fortsatte vd:n och sade att Zalando inte har några planer på att ta bort denna service.
Rubin Ritter sade att kunderna i genomsnitt returnerar 50 procent av det totala ordervärdet, sett över samtliga marknader och produktkategorier. Han påpekade dock att det skiljer sig betydligt mellan marknaderna, och det påverkar inte bolagets vinstmarginal.
Vad som också stod i centrum på presskonferensen var Zalandos kostnader för olika betalningsalternativ, och kundernas preferenser.
Rubin Ritter sade att kunderna i Norden och Benelux-länderna i hög utsträckning föredrar fakturaköp, men även här är skillnaderna mellan länderna stora, underströk han.
– Vi har inte presterat lika bra som tidigare gällande betalningar, kommenterade han när frågan var hur stor andel av kunderna som betalar sina fakturor.
I slutet av 2014 ändrade Zalando sitt betalerbjudande till att låta fler nya kunder använda sig av fakturabetalning. Resultatet blev fler bedrägerier än vad bolaget räknat med, och följaktligen en högre kreditrisk än väntat.
Under det andra kvartalet steg Zalandos antal aktiva kunder med 19 procent till totalt 16,4 miljoner. Det genomsnittliga antalet order per aktiv kund var 2,9 (2,8) och det genomsnittliga köpet efter returrätt var 67 euro (66).
Nyhetsbyrån Direkt/Dagens Handel