De satsar på tyskt friluftsliv
Outdoorbolaget Lundhags satsar på exporten. Och Tyskland, liksom Sydkorea, är några länderna i friluftsfokus.
Exportandelen för varumärket Lundhags ligger på över fyrtio procent. Mesta försäljningen görs i Skandinavien. Nu görs satsningar i bland annat Tyskland, Beligien, Nederländerna, Luxenburg och Sydkorea.
– Tyskland är den marknad som växer starkast just nu och det känns som vi verkligen är på väg att få fäste här. I Tyskland finns många duktiga outdoordetaljister och med detta en stor potential som vi kommer att arbeta mycket med framöver, säger vd Henrik Ottosson till Teko.
Rustat för expansion
Och företaget står väl rustat för expansion, med en tydlig varumärkespositionering.
2012 sålde Wallenbergägda EQT Lundhags Skomakarna AB till norska Swix sport group.
– Med nya ägaren har vi breddat kontaktytorna i detaljistledet och skapat värdefulla synergier. En ny profil och strategiplan har samtidigt utarbetats för att ytterligare höja konkurrenskraften, säger Henrik Ottosson.
Med ursprungsprodukterna skor kompletterat med friluftskläder, långfärdsskridskor och ryggsäckar omsatte Lundhags förra året 178 miljoner. Teko beskriver hur en del av tillväxten hänger samman med företagets övertag av distributionen av Swix produkter – valla, skidstavar, sportkläder och rullskridskor – för den svenska marknaden.
Två egna butiker
Numera har Lundhags kontor både i ursprungsorten Järpen och i Stockholm. I Järpen finns bland annat fabriksförsäljningen, i en butiken som nu byggs om. Sedan ett par år tillbaka driver företaget också butik i Insjön.
– I likhet med Järpen har Insjön de rätta kommersiella förutsättningarna med en stark friluftskultur och hårt trafikerad turistväg. Sommarens dåliga väder var kanske ingen höjdare ur friluftssynpunkt, men för våra butiker var det guld, säger Henrik Ottosson till Teko.
Ylva Åkesson/ Dagens Handel