Tuffa tag väntar friluftsbranschen
Det blir tuffa tag i Fenix Outdoor framöver. Effektiviseringar och personalneddragningar är att vänta. Samtidigt lyfts Fjällräven och Naturkompaniet fram som ett lysande exempel på att det går att göra bra affärer på en hårt konkurrensutsatt friluftsmarknad.
”Utmanande” konstaterar Martin Nordin, vd för Fenix outdoor international, i en kommentar kring 2015.
Andra kvartalet ökade nettoomsättningen till 104 (45,9) miljoner euro. Resultatet efter skatt för andra kvartalet landar på min 5,1 miljoner euro (+ 1).
Justerat rörelseresultat, exklusive omstruktureringskostnader reserverade i Globetrotter, blev 1,8 miljoner euro. Rörelseresultat inklusive reserveringen ovan blev minus 3,1 miljoner euro.
Koncernen är organiserad i två segment. Dels ”brands” – med utveckling och marknadsföring av de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton), dels ”retail” – genom Naturkompaniet, finska Partioaitta och tyska Globetrotter.
Varumärkessidan växer som förväntat eller bättre. Fjällräven bidrog mest, med fortsatt global expansion både på nya och mogna marknader. Trestegsförvärvet av Globetrotter, där Fenix sedan första juni i år kontrollerar hela friluftssidan, inkluderar de tre helägda dotterbolagen Naturkompaniet, Partioaitta och Globetrotter. En fortsatt tuff process, skriver vd:
– Vi kommer att bli tvungna att ta nödvändiga beslut för att förvanlda ett bolag som under många år kunnat leva gott i en mindre konkurrensutsatt marknad.
Martin Nordin tecknar en bakgrund med snabba förändringar i retailvärlden, med stark nätkonkurrens. Han skriver om webbaktörerna ”som åtminstone kortsiktigt verkar vara beredda att förlora stora pengar för att nå volym”.
Oomvärldsförändringarna syns i Fenix resultat för första halvåret, där retail visar sämre resultat än förväntat. Orsaken är bland annat betydande reor hos Globetrotter för att städa varulägret efter en varm vinter.
Man har också gjort betydande kostnadsreserveringar för att kunna ”genomföra nödvändiga effektiviseringar och personalneddragningar”. Martin Nordin har också några kommenterar av ljusare slag. ”Med all tydlighet” skriver han, visar Naturkompaniet att det trots dagens konkurrens går att klara sig bra i nuvarande retailmarknad.
Han konstaterar också att vädret efter andra kvartalets utgång spelat verksamheten i händerna. Julis kyliga och regniga sommar har gynnat både Naturkompaniet och Partioaitta.
Ylva Åkesson/ Dagens Handel