23948sdkhjf

Något förbättrat Odd Molly

Modeföretaget ökade försäljningen under andra kvartalet. Därtill satsas det på fler egna butiker. I oktober öppnar första butiken i Finland och dagens tio butiker i Sverige ska bli fler.
Nettoomsättning för räkenskapsårets andra kvartal, 1 april till 30 juni, uppgick till 56,6 miljoner kronor vilket är en ökning med 10 procent. Bruttovinstmarginalen under perioden uppgick till 55,5 procent, att jämföra med 57,5 procent för samma kvartal i fjol. Rörelseresultatet uppgick till -6,2 miljoner kronor vilket var en liten förbättring mot -6,8 miljoner kronor för samma period i fjol. Resultat efter skatt uppgick till -5,0 miljoner kronor jämför -5,7 miljoner kronor. Modeföretaget menar i rapporten att ogynnsam valutautveckling tynger resultatet, bland annat den starka dollarkursen.

Odd Molly satsar på att öppna fler egna butiker och i juni öppnade en butik i Femmans köpcentrum i Göteborg. I september öppnar ytterligare en butik i Göteborgsområdet, då i Frölunda Torg. I oktober öppnar första butiken i Finland, i köpcentrumet Kamppi i Helsingfors.

– Alla våra butiker är lönsamma – och vi kommer att etablera fler. Vår bedömning är att de fysiska Odd Molly-butikerna bidrar till att öka försäljningen både hos våra återförsäljare och i vår egen webbshop samtidigt som de stärker varumärket. Samtidigt öppnar också våra återförsäljare alltfler shop-in-shops av samma skäl, skriver vd Anna Attemark i rapporten.

Odd Molly har också gjort en satsning på nya produktgrupper där bland annat badkläder och heminredningsprodukter utevcklas väl enligt företaget.

– Vi lanserar löpande mindre kollektioner utifrån säsong eller behov – och det var med särskilt bra timing Odd Mollys första minikollektion med regnkläder och stövlar kom ut i butik just denna sommar, säger Anna Attemark.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062