Så ska Tretorn växa med sneakers
Sedan i somras äger ett amerikansk bolag varumärkesrättigheterna till Tretorn. Till Habit kommenterar Tretorns vd nu konsekvenserna av köpet.
Till Habit säger Tretorns vd Joakim Appelqvist att köpet innebär en satsning på den amerikanska marknaden och att den även ger ringar på vattnet i Skandinavien.
– De nya ägarna kommer att satsa i USA vilket kommer att ge effekt även här. De är förtjusta i sneakers och det kommer vi även få se mer av i Europa, säger Joakim Appelqvist till Habit.
Tretorns gummiprodukter utgör 90 procent av marknadsandelarna i Sverige. Resten står sneakersförsäljningen för. Men på det ska det bli ändring.
– Satsningen på sneakers blir nytt för den skandinaviska marknaden, säger Joakim Appelqvist.
Det var märkbart i Tretorns monter under modeveckan i Köpenhamn härom veckan. Våren och sommaren är mer sneakersorienterad än tidigare. Företaget storsatsar på ikonprodukterna – bland annat en uppdaterad version av den modell som tennislegenden Björn Borg vann Wimbledon med 1976.