Modeveckan har dragit igång
Med nya sponsorer, och ny huvudman, har Fashion Week Stockholm dragit igång. – Nu tar vi Fashion week till en ny nivå, säger Emma Ohlsson, generalsekreterare på Association of Swedish fashion brands.
Denna Fashion week Stockholm pågår från och med i dag och tre dagar framåt. Den omfattar visningar, flera av dem på anrika Berns, och kollektionspresentationer. Äran att hålla öppningsvisningen har denna gång gått till svenska designern Ida Sjöstedt.
Här blir branschmingel och också några publika inslag, bland annat Fashion night med extraöppna butiker i Biblioteksstan mitt i city.
Öppen för både fackfolk och allmänhet är också den paneldiskussion kring mode, vatten och hållbarhet som kommer att hållas på onsdagen.
Under veckan kommer det också att delas ut ett pris, Glasa. Glasa står för The global leadership award in sustainable apparel och lanserades 2013 för att inspirera modiga hållbarhetsinitiativ i modebranschen. Fem kandidater är nominerade: Swar, Sweden textile water initiative, China water risk, Duecoo (textilfärg utan vatten), Levi Strauss & Co och Pratibha Syntex (för holistiskt vattenanvändning)
Flera nya sponsorer har tillkommit, bland dessa Zalando, SAS och Pierre Robert.
– Det är bra, speciellt med tanke på att vi bara kunnat arbetat med sponsorförsäljning sedan i april i år. Det är ju inte heller vilka sponsorer som helst. De bidrar också på sitt sätt för svenskt mode, säger Emma Ohlsson, generalsekreterare på ASFB, Association of Swedish fashion brands, som ordnar veckan – för första gången som huvudorganisatör.
Även Stockholm business region är med och bidrar.
Att modet är extra viktigt för Stockholms området visar en rapport som Asfb tagit fram, bland annat tillsammans med Agenturföretagen och Moderådet, Swedish fashion council.
– Här kunde vi visa hur alla våra modeaktiviteter bidrar till Stockholmsregionen; varje investerade krona gav tillbaka med mellan 31-49 kronor, säger Emma Ohlsson.
Ylva Åkesson