Christina Tillman
På sju år förvandlade Christina Tillman Odd Molly till en försäljningssuccé. Efter några år som styrelseproffs är hon på allvar tillbaka i modesvängen, nu som vd för Gudrun Sjödén.
– Jag hade jobbat och rest jättemycket, samtidigt som jag hade småbarn hemma. Det var inte lika kul längre. Jag behövde en paus och prioritera familjen.
Hur var det att sluta?
– Jag var jätteledsen. Det blev en chock, men ibland måste man gå vidare.
Sedan 1 februari är du vd för Gudrun Sjödén, vad fick dig att tacka ja?
– Jag gillar företag som är tydliga i det de gör, som är klara med sin vision. Det är så lätt att fladdra ut. Gudrun Sjödén riktar sig mot en kund som inte så många vill ha; kulturtanten, en helt vanlig kvinna. Varumärket hoppar inte mellan olika uttryck. Det är kläder med mycket färg och som tar för sig.
Hur har dina första fyra månader på Gudrun Sjödén varit?
– Det har varit mycket nytt. Jag har satt mig in i hur företaget jobbar, hur affärsmodellen ser ut och vad som kan göras framåt. Just nu ser jag över affärsplanerna.
Gudrun Sjödén är kreativ chef, hur är det att arbeta med grundaren av bolaget?
– Det är både en möjlighet och en utmaning. Så är det alltid när man jobbar i ett entreprenörsdrivet bolag. Det här är Gudruns baby som hon har vårdat i 40 år. Det är en trygghet att ha henne där, men det kan också vara jobbigt att hon petar i saker.
Vem bestämmer?
– Ofta är det jag.
Hur är du som vd?
– Närvarande. Jag tycker om detaljer. Ibland petar jag för mycket, men jag lämnar också mycket ansvar till medarbetarna.
Kommer ditt vd-skap att märkas utåt?
– Vi är ett lönsamt bolag och med god tillväxt, men det är klart att det kommer att ske små förändringar. Vi är väldigt måna om den målgrupp vi har, men jag tror att den går att bredda något.
Vem skulle den kunden kunna vara?
– Jag tänker mig en relativt ung tjej som kanske bor på Söder i Stockholm. Som är intresserad av miljö och som är lite mer värderingsstyrd.
Finns det en Gudrun Sjödén-man?
– Det gör det säkert, men jag är lite bränd efter försöket att lansera herrkläder på Odd Molly. Vi planerar inte att starta ett nytt herrkoncept. Jag tror på att gräva där vi står. Vi har mer att hämta på de marknader där vi befinner oss i dag.
Vilka är era fokusländer?
– Vi satsar stort i USA, Storbritannien och Frankrike. Vi har ambitioner att växa internationellt
Hur går ni in på en ny marknad?
– Vi börjar med distanshandel. Arbetar med egen marknadsföring, e-handel, leveranser och call center. När vi har byggt upp en tillräckligt stor marknad öppnar vi fysiska butiker.
Hur ser fördelningen ut mellan fysisk butik och distanshandel?
– Det är ungefär 50/50.