23948sdkhjf

Handelsbarometern står på mulet

Varannan handlare tror på en ökad försäljning under hösten, jämfört med förra hösten. Samtidigt tror fyra av tio på minskad vinstmarginal i den egna butiken. Och ytterst få tror på nyanställningar.
Svensk Handels Handelsbarometer för september visar inte på brittsommarväder.Trots förhoppningar om ökad försäljning – högre hos dagligvaruhandlarna än hos deras kollegor i sällanköpsbranschen – finns oro för sjunkande lönsamhet och färre nyanställningar.

Sammantaget gör det att den så kallade framtidsindikatorn (som väger samman handlarnas förväntningar på försäljningsutveckling, nyanställningar och lönsamhetsutveckling) landar på minus 12 i månadens Handelsbarometer.

Rapporten talar om handelns dilemma, försäljningen stiger men lönsamheten sjunker.

– Samtidigt som handlarna inte kan höja priset mot konsument, stiger kostnaderna kraftigt, vilket press lönsamheten nedåt, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel och lyfter än en gång fram de höjda arbetsgivaravgifterna för unga som en broms för viljan att nyanställa i handeln.

Ylva Åkesson/ Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063