Urstark e-handelstillväxt
Den starkaste e-handelstillväxten sedan 2007. Det rapporterar Postnord som på onsdagsmorgonen presenterade E-handelsbarometern för andra kvartalet 2015.
Rapporten är framtagen i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI research.
Rekordlåg ränta, svag krona och stark köplust gör att svenskarna handlar mer från inhemska sajter, medan handeln från utländska sajter ligger kvar på samma nivå som förra året.
Den totala detaljhandeln ökade med 4,2 procent under perioden, medan e-handeln ökade med 21 procent.
I rapporten konstateras att konsumenternas beteende har förändrats med digitaliseringen:
”Digitaliseringen är en enorm möjlighet för detaljhandeln idag, då de digitala verktygen får allt större bäringskraft. Vi har hela världen i våra händer när mobilen är en potentiell handelsplats var du än befinner dig. Det har både blivit enkelt att som e-handlare starta upp och nå en bredare publik med hjälp av e-handel, men det är också svårare att överleva då dagens konsumenter är mer illojala än tidigare och har nya aktörer med nya erbjudanden endast ett klick bort”.
Dagmar Forne/Dagens Handel