E-handelsutmaningar i Europa
Stora skillnader i allt från lagar och regler till beteenden och förväntningar på den europeiska e-handelsmarknaden sätter käppar i hjulet för svenska e-handelsföretag. Ett problem som även näringsminister Mikael Damberg tog upp under modeveckan. Nu har en rapport tagits fram som pekar på hur e-handel fungerar på våra närmarknader.
– Varje land har sin historia med olika lagar och regler vilket har gett upphov till stora skillnader. Att kunna handla på faktura är en nödvändighet i Sverige men mindre vanligt i Danmark och Finland. Strängare krav för hur man hanterar konsumentuppgifter innebär att fakturalösningar blir mer komplicerade i Danmark. Om du försöker expandera på en ny marknad utan rätt betalningslösningar ökar dina risker dramatiskt, säger Pauline Hermansson, ansvarig för nordiska strategier och innovation hos Arvato Financial Solutions.
Under modeveckan Fashion Week i Stockholm i slutet av augusti pratade näringsminister Mikael Damberg om hur den svenska regeringen vill verka för gemensamma regler inom Europa och EU för just e-handel. Han menar att det vore mest naturligt för e-handelsföretagen att expandera på närmarknader men att skillnaderna mellan de 28 länderna i bland är så stora att många väljer att börja sälja till USA och länder i Asien istället.
I rapporten nämns bland annat att många tyska konsumenter förväntar sig kunna returnera varor utan kostnad vilket leder till merkostnader. I Nederländerna domineras online-betalningar av iDEAL, ett utbrett lokalt betalningssystem med låga transaktionsavgifter. För en lyckad handel måste sajten stödja iDEAL. Storbritannien är en enorm marknad och har Europas mest aktiva online-konsumenter. I fjol spenderade de i snitt 2 412 euro på nätet. Men landets stränga skydd för hur man får hantera konsumentuppgifter försvårar betalning via faktura, med följd att korttransaktioner är den dominerande betalningsmetoden. Här finns rapporten.