23948sdkhjf

E-handelsutmaningar i Europa

Stora skillnader i allt från lagar och regler till beteenden och förväntningar på den europeiska e-handelsmarknaden sätter käppar i hjulet för svenska e-handelsföretag. Ett problem som även näringsminister Mikael Damberg tog upp under modeveckan. Nu har en rapport tagits fram som pekar på hur e-handel fungerar på våra närmarknader.
E-handel är en god möjlighet till internationell expansion inom detaljhandeln men det finns stora utmaningar. Allt från skiftande regler, lagar och konsumentbeteenden kan vara en utmaning för svenska e-handelsföretag som säljer till närmarknader som Norden och Europa. I en ny rapport från Arvato Financial Solutions sätter man fingret på problemen men även möjligheter till expansion och vad man ska tänka på.
– Varje land har sin historia med olika lagar och regler vilket har gett upphov till stora skillnader. Att kunna handla på faktura är en nödvändighet i Sverige men mindre vanligt i Danmark och Finland. Strängare krav för hur man hanterar konsumentuppgifter innebär att fakturalösningar blir mer komplicerade i Danmark. Om du försöker expandera på en ny marknad utan rätt betalningslösningar ökar dina risker dramatiskt, säger Pauline Hermansson, ansvarig för nordiska strategier och innovation hos Arvato Financial Solutions.

Under modeveckan Fashion Week i Stockholm i slutet av augusti pratade näringsminister Mikael Damberg om hur den svenska regeringen vill verka för gemensamma regler inom Europa och EU för just e-handel. Han menar att det vore mest naturligt för e-handelsföretagen att expandera på närmarknader men att skillnaderna mellan de 28 länderna i bland är så stora att många väljer att börja sälja till USA och länder i Asien istället.

I rapporten nämns bland annat att många tyska konsumenter förväntar sig kunna returnera varor utan kostnad vilket leder till merkostnader. I Nederländerna domineras online-betalningar av iDEAL, ett utbrett lokalt betalningssystem med låga transaktionsavgifter. För en lyckad handel måste sajten stödja iDEAL. Storbritannien är en enorm marknad och har Europas mest aktiva online-konsumenter. I fjol spenderade de i snitt 2 412 euro på nätet. Men landets stränga skydd för hur man får hantera konsumentuppgifter försvårar betalning via faktura, med följd att korttransaktioner är den dominerande betalningsmetoden. Här finns rapporten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078