23948sdkhjf

Fram för köpcentrum i citymiljö

Antalet handelsområden stagnerar i antal, men de blir allt större. I framtiden kommer stadsnära köpcentrum att öka, spår HUI.
– Handelsområden har en stark utveckling nu och några av områdena har haft en god tillväxt under de senaste åren. God tillgänglighet och Ikea är viktig bidragande orsaker, säger Per Andersson, senior konsult på HUI, under ett seminarium i Stockholm där en kartläggning av Sveriges handelsområden och köpcentrum presenteras.

I rapporten framgår att antalet köpcentrum och handelsområden i år uppgår till 357 stycken, att jämföra med 358 stycken 2014. Även om antalet har stagnerat har den positiva tillväxten fortsatt med avseende på omsättning och yta.

Under dragningen berättas det om att Malmö stadskärna ryckt upp sig rejält. I dag har Malmö få lediga ytor tack vare att man vågat se möjligheter, arbetat strategiskt och öppnat upp för mycket service, kaféer och restauranger, berättar HUI:s Tobias Rönnberg och Per Andersson.
Just utbudet av restauranger och kaféer, men även frisörer och gym är viktiga faktorer även i köpcentrum och koncepten tar allt större ytor. När det handlar om sådan service så halkar handelsområdena efter, men HUI research tror att vi kommer att få se många spännande restaurangkoncept även här i framtiden, och inte bara fast food som MCDonalds och Max.

En spaning framåt är att lokala stadsnära köpcentrum kommer att ta mark. Här finns ofta god infrastruktur, service som tandläkare, vårdcentral, frisör och stark dagligvaruhandel i kombination med sällanköpsvaruhandel och bostäder och arbetsplatser. Ett exempel är galleriorna i Liljeholmen och i Skärholmen.

– Om det bara byggs bostäder så finns det plats för köpcentrumen och då kommer inte heller en etablering som Mall of Scandinavia slå så hårt mot andra köpcentrumaktörer i Stockholm, säger Tobias Rönnberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11