H&M tuffar på
Försäljningen under årets första nio månader ökade med över 20 procent och koncernen redovisar miljardvinst, enligt niomånadersrapporten som kommunicerades på torsdagen. Tillväxtmålen ligger fast och antalet butiker ska bli 10 till 15 procent fler och lönsamheten ska fortsatt vara hög. Därtill fortsätter satsning på e-handel och fysiska butiker, i fokus är också koncepten & Other Stories och Cos.
H&M-koncernens omsättning exklusive moms ökade med 22 procent till 132 167 miljoner kronor för årets första nio månader. I lokala valutor var ökningen 12 procent.
Höstförsäljningen har tagit fart efter en segare och varm augusti och under perioden 1 till 22 september ökade försäljningen med 12 procent i lokala valutor jämfört med samma period i fjol. I rapporten skriver bolaget att den kraftiga butiksexpansionen fortsätter med 400 enheter netto under innevarande år, 240 bara under fjärde kvartalet. Indien och Sydafrika blir nya butiksmarknader i höst och koncernen har öppnat e-handel på åtta nya marknader i år och i höst läggs Ryssland och Schweiz till. Nästa år väntar ytterligare nio onlinemarknader, åtta i Europa samt Japan, för H&M. Koncernen driver redan fysiska butiker på de nya onlinemarknaderna. Nya butiksmarknader 2016 blir Nya Zeeland, Cypern och Puerto Rico. Största expansionsmarknader är enligt rapporten Kina och USA.
”Vi har en god resultatutveckling under årets första nio månader även om resultatet i tredje kvartalet påverkades negativt av ökade inköpskostnader till följd av den starka US-dollarn”, uppger koncernen i rapporten.
Koncernen fortsätter att bredda H&M-butikerna med sport, beauty, heminredning och skor. Butikssatsningarna gäller också koncepten Cos och & Other Stories som enligt rapporten är i fokus. Cos har 130 butiker fördelat på 27 marknader och & Other Stories 25 butiker på tio marknader. Nästa år väntar fler butiker för båda koncepten.