23948sdkhjf

Klockvarumärke i välgörenhetssamarbete

Cheapo samarbetar med Skatesitan för att hjälpa utsatta unga i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika.
Det svenska klock- och accessoarmärket Cheapo släpper ett första samarbete tillsammans med välgörenhetsorganisationen Skateistan. Organisationen använder skateboardåkning som ett sätt att motivera, bygga broar och utbilda unga i Afghanistan, Sydafrika och Kambodja. Samarbetet passar därför Cheapo med rötter i skatekulturen väl.

Samarbetet innebär att 100 procent av vinsten från försäljningen av klockan Nawroz, ny dag på den persiska som talas i Afghanistan, går oavkortat till organisationen.

- Då jag själv skatat i mer eller mindre hela mitt liv vet jag de goda krafter skateboard har för att bygga ungas självförtroende, skapa sammanhang och främja gemenskap. På Skateistans olika center finns det inga motsättningar mellan samhällsklasser, folkgrupper eller kön, utan en grupp individer som tillsammans vill och kan nå sina mål och drömmar. Det Skateistan gör för utsatta barn i världen är unikt och vi är oerhört stolta att kunna hjälpa en organisation som ligger mig personligen väldigt varmt om hjärtat, säger Viktor Telégin, vd på Cheapo.

Skateistan driver skateboardskolor i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika med fokus på riskutsatta unga i åldrarna 5 till 18 år. Organisationen hjälper över 1200 unga varje vecka globalt och över 40 procent av eleverna är tjejer. Organisation stödjs av bland annat Tony Hawk Foundation samt regeringarna i Tyskland, Danmark, Finland och Schweiz.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064