Kraftigt lyft för MQ
Modekedjan redovisar ökad försäljning och ett förbättrat resultat som efter skatt uppgick till 36 miljoner kronor för årets fjärde kvartal, juni till augusti.
Rörelseresultatet förbättrades och uppgick till 47 miljoner kronor jämfört med 35 miljoner kronor i fjol. Det motsvarar en rörelsemarginal på 11,2 procent. Resultat efter skatt uppgick till 36 miljoner kronor jämfört med 26 miljoner kronor perioden juni till augusti i fjol.
I rapporten skriver modekedjan att man nu ska utveckla hela kunderbjudandet och att förnyelsetakten, förändringsviljan och ambitionen är hög inom hela koncernen. Därför satsar man också på ett antal varumärken som är exklusiva, ett 30-tal, för webbutiken som Rains, Saint Tropez, Stylein, Esprit Casual, Björn Borg Sport, Röhnisch, New Era Dam och Sätila. Därtill har varumärken som Mountain Works, Franklin & Marschall och Didriksons herr lanserats hos kedjan.
"Nyhetsvärdet höjs avsevärt och flexibiliteten för kunden ökar, samtidigt som den affärsmässiga risken är låg. MQs sömlösa erbjudande, där fysiska butiker samverkar med MQ Shop Online, är en framgångsfaktor", skriver vd Christina Ståhl i rapporten.
I höst har modevarumärket Hope lanserat i 17 av kedjans butiker och i september öppnade MQ butik på Grensen i Oslo.