23948sdkhjf

Åhléns varslar och omstrukturerar

Varuhuskedjan Åhléns varslar ett 40-tal personer på huvudkontoret. Fem varuhus i landet läggs ner. Förändringarna är ett led i företagets nya strategi med satsning på e-handel.
Åhléns omstrukturerar och satsar på e-handel och färre men finare varuhus. Det uppger Dagens Handel som har genomfört en intervju med Åhléns presschef Monica Hultgren via mejl.

Hur många har sagts upp på huvudkontoret?

– 
Som en del i den strategiska fokuseringen på kärnverksamheten i Sverige, där vi satsar på att utveckla vårt varuhuskoncept och lansera e-handel i början av nästa år, genomför Åhléns interna förändringar, som innebär att vi omorganiserar huvudkontor och centrala funktioner. Omorganisationen innebär tyvärr en personalminskning och vi har lagt ett varsel som berör ca 40 personer. Det är alltid ett tungt och svårt beslut att ta, för alla inblandade, om att säga upp medarbetare. De är informerade om läget och i samarbete med Trygghetsrådet och Antenn kommer vi stötta dem i omställningsarbetet för att nå ny sysselsättning.

Vilken typ av tjänster försvinner?


– Vi omorganiserar huvudkontor och centrala funktioner vilket berör tjänster inom samtliga områden.

Handlar det om besparingar eller att ändra inriktning på verksamheten?
Åhléns fokuserar på att bli Sveriges bästa varuhuskedja och nummer ett i detaljhandeln genom att satsa på utveckling av varuhuskonceptet i våra befintliga varuhus samt e-handel som lanseras i början av nästa år. Vi anpassar nu vår organisation på huvudkontoret för att på ett effektivt sätt kunna driva verksamheten i Sverige och lansering av e-handel i början av nästa år.

Vilka effekter förväntas åtgärderna ge?
I slutändan syftar vår omorganisation/effektiviseringar till att mer effektivt kunna driva verksamheten i Sverige och ge våra kunder ett ännu bättre erbjudande, satsningar på det nya varuhuskonceptet och e-handel som lanseras i nästa år.

Vilken typ av kompetens efterfrågar ni nu?


– Vi kommer i dagsläget, efter genomförda effektiviseringar, att ha den kompetens vi behöver för att utveckla vår verksamhet och vår satsning på omnihandel.

H ur påverkas verksamheten i landet?


– Vi satsar på att förnya och modernisera vårt varuhuskoncept ytterligare i befintliga varuhus och förbereder för lanseringen av vår e-handel i början av nästa år, där varuhusen kommer att vara en viktig del av vår satsning på omnihandel. Vi kommer också att förtydliga och förbättra vårt EMV-erbjudande ytterligare mot kund, i kombination med ett utökat erbjudande av varumärken.

Hur många varuhus läggs ner i landet?
Åhléns fokuserar på att bli Sveriges bästa varuhus genom att satsa på utveckling av varuhuskonceptet samt e-handel som lanseras i början av nästa år. Som en del av den strategiska fokuseringen på kärnverksamheten i Sverige har Åhléns, som vi tidigare kommunicerat, beslutat om att under 2016 stänga fem varuhus: Trelleborg, Tranås, Hudiksvall och Enköping och Triangeln i Malmö. Beslutet är fattat utifrån en samlad bedömning av läge, kundunderlag och lönsamhetsutveckling, att dessa varuhus inte är en del av den strategiska satsningen framåt.

Dagmar Forne/ Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078