23948sdkhjf

Nelly tappar utanför Norden

E-modehandlaren har en stark tillväxt i Sverige men tappar utomlands. Det framgår av Qliro Groups kvartalsrapport som visar att e-handelskoncernen kämpar med fortsatt stora förluster.
Nelly redovisar en tillväxt om 22 procent i Sverige under det tredje kvartalet men totalt ökade försäljningen med 1 procent. I ägaren Qliro Groups kvartalsrapport för tredje kvartalet framgår det att e-handlaren har ett nordiskt fokus varför tappet utanför Norden var väntat.

”Nellys underliggande resultatförbättringar har överskuggats av betydande negativa valutaeffekter, jämfört med tredje kvartalet föregående år, främst hänförligt till dyrare inköp i USD och GBP” står det i rapporten.

Nellys omsättning landade på 246,5 miljoner kronor med ett rörelseresultat på -9,4 miljoner kronor. En viktig del i e-modehandlarens fortsatta strategi är att fokusera på öka försäljning av egna varumärken. I Nelly ingår Nelly.com, NLYman.com och Members.com.

För e-handelskoncernen Qliro Group landade resultat efter skatt på -32 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2015 att jämföras med -4,7 miljoner kronor för samma period i fjol. Rörelseresultatet exklusive avyttrade rörelser under 2014 och engångsposter uppgick till -28,2 miljoner kronor jämfört med 1,6 miljoner kronor för jämförande period i fjol.

”Det tredje kvartalet karaktäriserades av omfattande operationella omställningar och marknadsmässiga utmaningar, såsom negativa valutaeffekter och lägre efterfrågan bland konsumenter i Finland och Norge. Försäljningen i Sverige är fortsatt stark. Vi har slutfört flera viktiga operationella initiativ och investeringar som skapar förutsättningar för att nå våra långsiktiga lönsamhetsmål", kommentarer avgående vd och koncernchef Paul Fischbein rapporten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079