Nelly tappar utanför Norden
E-modehandlaren har en stark tillväxt i Sverige men tappar utomlands. Det framgår av Qliro Groups kvartalsrapport som visar att e-handelskoncernen kämpar med fortsatt stora förluster.
”Nellys underliggande resultatförbättringar har överskuggats av betydande negativa valutaeffekter, jämfört med tredje kvartalet föregående år, främst hänförligt till dyrare inköp i USD och GBP” står det i rapporten.
Nellys omsättning landade på 246,5 miljoner kronor med ett rörelseresultat på -9,4 miljoner kronor. En viktig del i e-modehandlarens fortsatta strategi är att fokusera på öka försäljning av egna varumärken. I Nelly ingår Nelly.com, NLYman.com och Members.com.
För e-handelskoncernen Qliro Group landade resultat efter skatt på -32 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2015 att jämföras med -4,7 miljoner kronor för samma period i fjol. Rörelseresultatet exklusive avyttrade rörelser under 2014 och engångsposter uppgick till -28,2 miljoner kronor jämfört med 1,6 miljoner kronor för jämförande period i fjol.
”Det tredje kvartalet karaktäriserades av omfattande operationella omställningar och marknadsmässiga utmaningar, såsom negativa valutaeffekter och lägre efterfrågan bland konsumenter i Finland och Norge. Försäljningen i Sverige är fortsatt stark. Vi har slutfört flera viktiga operationella initiativ och investeringar som skapar förutsättningar för att nå våra långsiktiga lönsamhetsmål", kommentarer avgående vd och koncernchef Paul Fischbein rapporten.