23948sdkhjf

Nytt varumärke ger modebranschen långfingret

William Lundgren lanserar i nästa vecka varumärket Bite. Han passar på att ge en känga åt modebranschen som ”inte vågar lyfta svåra problemområden”.
Bites grundare, William Lundgren , kallar sitt varumärke för ”nydanande och humanekologiskt”. Han kritiserar modeindustrin för att bland använda sig av konventionell bomullsodling som varje år bidrar till att ”tusentals människor dör av skador”. Få klädaktörer vågar lyfta frågan, skriver han i en pressrelease. Därför startade han Bite.

William Lundgren ställer sig också kritisk till affärsmodeller inom modeindustrin, modeller som ”stimulerar snabb, ogenomtänkt konsumtion”. Han förespråkar därför ”en mer intelligent produktion och konsumtion”.

Varumärket förespråkar resursomfördelning för att skapa hållbarhet. Dels kommer nya plagg att produceras, dels kommer vintagekläder att redesignas. Bite kommer även att arbeta tillsammans med andra kreatörer.

Varumärket lanseras den 14 november i Göteborg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069