23948sdkhjf

"Expandera klokt och ha tålamod"

ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, generalsekreterare inledde dagen.
Branschorganisationen ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, generalsekreterare Emma Ohlson inledde Habit Modebranschens Dag med att tala om nuläget för exporterande modeföretag. Sedan 2011 publicerar ASFB en rapport i samarbete med bland andra Agenturföretagen, Modebutikerna och Svensk Handel Stil. Rapporten publicerades häromdagen och visade på hur exportandelen för modeföretagen växer stadigt medan den inhemska marknaden ligger stabil. Modebranschen omsatte 2014 264 miljarder vilket var en ökning om 11,4 procent. Och det är inte bara H&M som ökar sin export och omsättning även om det har en stor del av kakan och driver mycket av omsättningsökningen utan det gör även de mindre designdrivnaföretagen. De mindre modeföretagens export växte med 57 procent i fjol.

Emma Ohlson lovar också att organisationen ASFB ska vara en blåslampa på regeringen, som hon beskriver som relevant för just kreativ och designdrivna näringar, och som också plockar upp modebranschen som en viktig del i exporten. Mycket för att näringen också bidrar till en "positiv Sverigebild där de kreativa och kulturella näring spelar särskilt stor roll".

Samtidigt menar Emma Ohlson att modeföretagen ska expandera klokt och ha tålamod och komma ihåg att modebranschen ändå är en ung bransch och att det inte ens är 20 år sedan de som är Acnes Studios i dag drog igång med hundra par jeans.

I dag är våra närmarknader våra mest viktiga exportmarkander men i framtid hoppas modeföretagen att USA, Kina, Japan, Tyskland Sydkorea, Polen, Ryssland är lika viktiga.

ASFB grundades 2009 av bland annat en rad modeföretag som Filippa K, Acne Studios. Branschorganisationen ingår i en rad projket inom den kreativ sektorn för att främja kreativa näringar. Exportfrämjande aktiviteten Fashion Week i Stockholm sker i dag i ASFB:s regi.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078