Filippa K växer med lojala kunder
Gustav Bergman, Head of export relations på Filippa K, lyfte några frågor till Filippa K:s framgång till tillväxt.
– Antalet wholesalepartner minskade då, trots det har omsättningen ökat, säger Gustav Bergman , Head of export relations på Filippa K.
Skandinavien är den viktigaste marknaden jämte norra Europa. När Filippa K går in på en ny marknad anpassas försäljningskanalerna därefter.
– Vi ser till varje marknad för sig för hur vi vill göra. Det finns inget facit.
I ett tidigt skede arbetade bolaget för ett hållbart varumärke, men först 2007 satte företaget hållbarhetsmålen på pränt.
– Det var en viktig milstolpe för oss. Det senaste året har vi lanserat återvinningsbara plagg av hållbara material och vi erg´bjuder även kunderna att hyra kläder, berättar Gustav Bergman.
Företagets tillväxt bygger bland annat på lojala kunder. I dag har Filippa K 150 00 lojala fans, säger Gustav Bergman.
– I dag vänder vi oss inte så mycket till tradionell media. Utan det är på Instagram, bloggar och Facebook, det är på sociala medier där vi får störst genomslag, säger Gustav Bergman.