"2014 var ett mellanår för oss"
Framgångsreceptet säger Mikael Söderlind har att göra med att han och partnern designern Viktor Tell tidigt var ute och reste och träffa distributörer, modepress och butiker de ville arbeta med, bara under första året penetrerades 25 marknader. I dag går 94 procent av företagets produkter på export. På frågan om man gått på många nitar så säger Mikael Söderlind att man gjort massor av felsteg och marknader som varit särskilt tröga och svåra är Danmark, Norge och Kina där samarbeten med distributörer och partner inte fungerat fullt ut.
E-handeln växer för modeföretaget och står för 30 procent av omsättningen i dag men enligt Mikael Söderlind så är det extremt kostsamt och man behöver ha en rejäl volym och omsättning om det ska bli lönsamt med e-handel, gärna en omsättning om 10 miljoner euro för att kunna distribuera, ha lager, kundtjänst och en bra e-handelsplattform.
På frågan om hur länge det är happy för företaget och hur länge man kan växa som menar Mikael Söderlindh att om man ser på hur mycket strumpor och underkläder som säljs per capita i världen så har företaget bara börjat och det finns stor potential framöver.
Även om Mikael Söderlindh ser sig själv som vd för Happy Socks för en lång tid framöver så är han även rådgivare och investerare i en rad andra produkter han gillar, som varumärket Stutterheim till Nelly-grundaren Jarno Vanhatapios nya projekt Na-kd.com.