"Produkthjältarna är desamma överallt"
En viktig del i skoföretaget Vagabonds framgångar är att man har kontroll över hela kedjan. För skoföretaget är effektivitet i produktion och logistik, stor hänsyn till produkten och detaljer viktiga.
Anna Fahle Björcke, varumärkesansvarig för Vagabond talade om hur det är att gå från att vara ett mindre skoföretag med egen fabrik i Portugal till en global spelare med produktion i Vietnam. Hon talade om vilka prov det ställer på god logistik ock kunskapen om hur försäljningen bäst sker inom de olika kanalerna som finns i dag.
Omsättningen uppgår till 620 miljoner i dag, 1,3 miljarder i retailvärde och vilket betyder 200 miljoner par sålda skor. Exporten är viktig naturligtvis prioriterad och står för 75 procent i dag. Produkterna säljs på 42 marknader.
För Vagabond är Italien, USA och Tyskland, som också är den största marknaden för företaget i dag, i fokus för export. Storbritannien har bearbetats via kunder och återförsäljare man vill vara hos under en lång tid.
– Just Italien är lite roligt för oss för där var ju grundarna och knackade dörr för att hitta bra producenter då i starten. Det är ingen jättemarknad men spännande för oss.
Det Vagabond som vi ser det i dag grundades 1993. Då ett litet tajt gäng, i dag ett globalt skoföretag med försäljning på 42 marknader; egna konceptbutiker, återförsäljare, shop in shop och varuhus.
– Det som var viktigt för oss när vi startade är fortfarande viktigt i dag, vi säljer skor med hög modegrad i ett mellanprisläge och vi lägger stort fokus på passform, detaljer och är fortsatt nyfikna och kreativa.
Anna Fahle Björcke menar att en del i framgången är att företaget äger receptet vilket gör dem fria. Tillväxten på nya marknader sker med egna pengar vilket skapar en frihet och som hon säger ingen som "vi har ingen ägare som kräver att vi måste slå i Kina på tre månader". Däremot har Rysslandsmarknaden var motig för företaget men det har samtidigt resulterat i viktiga lärdomar.