23948sdkhjf

Filippa K ställer om till cirkulär affärsmodell

Filippa K:s hållbarhetschef, Elin Larsson, berättade under Modebranschens dag hur företagets arbete går till.
Filippa K befinner sig i en ny era. Just nu ställer bolaget om till en cirkulär affärsmodell som ska genomsyra alla avdelningar på företaget.

– Det är en resa som vi har påbörjat, men vi har långt kvar, berättade Elin Larsson , hållbarhetschef på Filippa K, under Habits Modebranschens dag, och konstaterade att vi inte kan fortsätta göra affärer som vi har gjort tidigare.

–Ska vi göra affärer i framtiden måste vi göra dem inom de förutsättningar som finns.

Elin Larsson nämnde ett antal tillvägagångssätt för att nå målet. Dels att hjälpa kunden att bygga en garderob som håller länge, men också att uppdatera den genom second hand. Filippa K erbjuder sedan i våras även uthyrning av sina kläder.

För att bygga en cirkulär ekonomi är utmaningarna är flera.

– Vi ska få plaggen att leva så länge som möjligt, vi ska erbjuda lagning av plaggen och andra tjänster och att se till att kläderna inte hamnar i soporna.

För att ett plagg ska hålla till tre fyra användare började Filippa K arbetet med att utveckla tre plagg, så kallade ”front runners”.

– Vi lär oss om en produkt i taget för att göra den så bra som möjligt. Detta ska vi implementera i hela Filppa K:s kollektion.

Målet är att till år 2030 ska hela kollektionen vara ”front runners”.

Elin Larsson avslutade föredraget med att betona vikten att att ställa om till en cirkulär modell.

– Antingen kan man blunda och bli omkörd och senare överkörd, eller så är man del av förändringen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109