23948sdkhjf

Henrik Bunge stöper om distributionen

Björn Borg har sagt upp avtalet med distributören i Benelux och tar själv över verksamheten i Nederländerna, Belgien och Luxemburg.


Björn Borg har egen distribution i Sverige, Finland, Storbritannien och Tyskland med egna dotterbolag. De externa distributörerna finns i Norge, Danmark och Benelux-länderna, där Nederländerna är bolagets största marknad med 27 procent av den totala varumärkesförsäljningen. Björn Borg med vd Henrik Bunge i spetsen förändrar nu detta upplägg. Från och med november 2019 ska bolaget sköta distributionen i Benelux själv.

Redan för tre veckor sedan, strax efter att Björn Borg hade släppt rapporten för tredje kvartalet, ställde Habit frågan om bolaget hade planer på att ta över distributionen på några marknader, en trend som man ser i många svenska bolag just nu, bland andra Odd Molly och Nudie Jeans. Bunge svarade då:

– På lång sikt kan man konstatera att det finns fördelar med att vara vertiklat integerarade. Om man ska fortsätta med en distributörsmodell gäller det att ha nära samarbeten, fortsätta driva e-commerce, hitta förutsättningar för att driva dörrarna i olika länder. Men som det ser ut nu fortsätter vi med distributörer.

Är det något ni kommer att omvärdera i framtiden?

– Jag kan varken säga det ena eller det andra.

Vad är fördelarna med egen distribution?

– Att det går mycket snabbare. Det finns inget filter. Mer marginaler till företaget.

Nuvarande distributör, Baseline B.V., behåller distributionsrättigheterna under uppsägningstiden, som löper till och med november 2019.

Till 2019 ska Björn Borg nå en omsättning om en miljard kronor. Att nu avtalet sägs upp i Benelux ska inte påverka arbetet att nå målet, enligt pressmeddelandet.

Bild: Kajsa Åström
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062