”Ett steg ut i världen”
– Vi har länge velat expandera. Nu har vi hittat ett företag som vi kan göra det med, säger The Shirt Factorys vd och delägare Lennart Hendén i en kommentar om försäljningen till Habit.
Linnéa Braun Hendén fortsätter som designchef.
Lennart Hendén är nöjd med affären.
— Vi får energi och ny finansiell styrka som gör att vi kan ta varumärket vidare till nivå två, säger han till Habit.
Genom att sälja bolaget till WeSC hoppas Lennart Hendén på att ta The Shirt Factory utanför Sveriges gränser.
– Vi omsätter 50 miljoner kronor, vilket vi tycker är för lite. Vi vill kunna ta ett kliv upp till nästa nivå. För att göra det krävs kapital och att hitta samordningsfördelar, det vill säga kunna göra kostnadsbesparingar. Vi har under en längre tid tittat på möjligheterna till samordning med ett annat företag för att få en möjlighet att ta ett steg ut i världen, säger han.
Lennart Hendén ser flera synergier med WeSC, både vad gäller e-handel, lager och produktion.
– Dessutom är The Shirt Factory starkt på retail, en kanal där WeSC har uttalat en vilja att växa. Vi har ingen egen säljorganisation, men det har WeSC, då kan vi föra ut varumärket i världen via deras kanaler. Och vi ska managera deras butiksnät, säger han.
Första steget är att växa genom wholesale på den utländska marknaden. Att öppna butiker utomlands är Lennart Hendén tveksam till.
– Problemet är att man måste bygga upp en organisation. Det är krävande. I steg ett finns inte butiker utomlands.
Olikheterna mellan WeSC och The Shirt Factory är stora, hur ser du på det?
– Det är en tillfällighet. Det kunde ha varit ett annat företag också, men nu blev det WeSC. Vi hittade en match och en samstämmighet i diskussionerna. Men vi har fått flera propåer, men det här är den som föll mest väl ut.
WeSC har haft det tufft ekonomiskt de senaste åren …
– Det var den oron jag kände från början. Men de har genomgått en väldigt tuff period där de har bantat kostnader. För nästa år ser det lovande ut. WeSC har finansiellt starka ägare som är redo att satsa på bolaget, säger Lennart Hendén.
Skjortvarumärket The Shirt Factory startade för 25 år sedan. Trots försäljningen kommer verksamheten att fortsätta som förut. Designer är Linnéa Braun Hendén . Hon kommer fortsatt att vara kvar i bolaget. Det gäller även de 40-talet anställda, inklusive de sju butikerna i Göteborg och Stockholm. Inga uppsägningar är aktuella. Lennart Hendéns roll kommer dock att förändras.
– Jag kommer säkert att få en annan roll där jag kommer att jobba mer med utveckling. Men vi är inte klara med hur det ser ut.
Vid bolagets årsstämma den 20 maj i år var Greger Ericsson (för Texcel International AB) samt Lennart Hendén (för Twill AB) de största ägarna.
Läs även: WeSC köper The Shirt Factory
Foto: The Shirt Factory