Kappahl: Nye vd:ns agenda
Danny Feltmann presenterade arbetet för de kommande månaderna. – Nu vill vi se till att kunderna drar nytta av ett starkare och mer fokuserat koncept.
Efter sju veckor på posten som vd för Kappahl gjorde Danny Feltmann sitt första framträdande när bolaget på onsdagen presenterade rapporten för första kvartalet .
Han började med att lyfta fram Kappahls ”än så länge” goda kostnadskontroll och att det nu är dags att titta på hur bolaget ska öka försäljningen. Här nämnde han tydligare och stabilare kollektioner under säsongerna samt att se över butikerna och hur de kan optimeras. Danny Feltmann berättade också hur Kappahl ska öka försäljningen av kläder till fullpris.
– Vi ska kommunicera våra produkter och vårt mode snarare än att göra det med priskampanjer. Det betyder inte att vi inte kommer att ha priserbjudanden, men vi kommer att ändra vårt fokus från priskampanjer till produktkampanjer.
Hans sista punkt rörde att det interna arbetet inom bolaget måste förändras för att bättre stödja butikerna.
– Från att ha varit väldigt fokuserade på den centrala driften i Göteborg ska vi bli mer fokuserade på stödet till butikerna. Vi är ett retailbolag med 370 butiker i fyra länder, det är där vårt fokus ska vara. Vi har 370 butikschefer som möter kunder varje dag, vi måste underlätta för dem att göra sitt jobb. Organisationen och driften ska anpassas därefter. Vi kommer därför att organisera bolaget på ett annat sätt, sade han men berättade inte i detalj hur.
Läs också: Stärkt Kappahl