Från skönhet till mode
FASHION WEEK Habit möter Victoria Senkpiel som visar sitt självbetitlade skovarumärke på Accessories & Jewelry Lounge på Stockholms Auktionsverk under Fashion Week. Höstens kollektion, som är den andra, hämtar inspiration från skandinavisk natur.
– Jag har länge haft en dröm att starta ett skovarumärke. För ungefär två år sedan bestämde jag mig för att satsa fullt ut och i höstas kom de tre första modellerna i två färger; en loafer, en sandalett och en pumps. Jag såg länge framför mig en karriär inom dansen och jag är utbildad balettdansös. Efter en skada sadlade jag om och efter civilekonomexamen har jag arbetat inom finans och nu senast inom skönhetsbranschen. Att vara ekonom och veta hur man driver företag är naturligtvis inte heller någon nackdel när jag startat eget varumärke.
Vad var det som lockade med skor?
– Jag älskar skor och jag har en god känsla för hur den ska sitta på foten för att framhäva det kvinnliga benet på bästa sätt. I dansen är ju foten central och jag tror att det är därför jag hela tiden har fascinerats så mycket av skor och drömt om att rita skor. Jag har också tagit kurser i skodesign, på Central Saint Martins i London och på Istituto di moda Burgo i Milano. Jag lär mig hela tiden om material och design i kontakten med kunniga leverantörer.
Du arbetar parallellt som vd för Glossybox. Kan du använda erfarenheter därifrån i ditt skovarumärke?
– Både ja och nej. Jag har lärt mig mycket om marknadsföring och vikten av att förmedla rätt känsla för att kunden ska känna sig utvald, omhändertagen och hjälpt att ta fram och framhäva sitt vackraste. Det är centralt inom kosmetikbranschen. Paketering är också mycket viktigt inom skönhetsbranschen och där har jag också lärt mig en hel del. Min skokartong är väl genomtänkt med emblem och skopåse för en exklusiv känsla.
Berätta om dina tankar kring varumärket?
– Jag vill göra något unikt, exklusivt och annorlunda mot det som finns på den svenska skomarknaden. Jag siktar också internationellt, gärna mot Tyskland och Mellanöstern. Mina skor kostar ju en del, med tanke på den kvalitet och produktion jag har, så jag behöver gå ut bredare för att nå fler kunder. Det har hela tiden varit min tanke att ta svensk design ut i världen. Jag vill att det skandinaviska med dess historia, geografi och natur ska synas i min design.
Beskriv designen?
– Signaturskon, som ska hänga med genom kollektionerna, heter ”wolfpump” och är printat läder. Jag arbetar gärna med strukturer i materialet. Nordiska djur är en inspirationskälla och vargen är ett kraftfullt djur som återspeglas i designen. Jag vill att kunderna ska utstråla styrka och självsäkerhet i min design. Tanken är att rita ett svenskt high end-varumärke för skor och den blå sulan är ett signum.
Rymmer varumärket mer än skor?
– Nu fokuserar jag på skor men även näraliggande accessoarer kan bli aktuella. Men det är ett skovarumärke jag skapat.
Var tillverkar du?
– Skorna tillverkas av italienskt läder i en fabrik utanför Milano. Samma producent tar fram skor till bland Bottega Veneta och Helmut Lang. Det är roligt att ha möjlighet att ta fram skor i Europa och det är viktigt att ha en närhet till produktionen. Inte minst om man ska ta fram en exklusiv produkt i den prisklass jag arbetar med.
Var säljer du i dag?
– Jag säljer via egen webbutik. Jag ser också att jag har potential att nå butiker internationellt, också nu när jag får möjlighet att visa mina skor under Fashion Week i Stockholm.