23948sdkhjf

Profil räddade New Wave Group

Omsättningsmässigt blev det ett starkt fjärde kvartal för New Wave Group med en ökning om 12 procent jämfört med föregående år. Resultatet för perioden minskade något.
New Wave Groups omsättning uppgick till 1 405 miljoner kronor, jämfört med 1 260 miljoner kronor föregående år. Periodens resultat uppgick till 108,4 jämfört med 112,2 miljoner kronor året innan.

– Fjärde kvartalet blev betydligt bättre än vad jag trodde. Den extremt varma vintern, eller snarare den uteblivna vintern, gjorde att vi sålde väsentligt färre vinterprodukter än vad vi planerat för, säger Torsten Jansson, vd och koncernchef i bokslutskommunikén.

Räddningen blev försäljningskanalen profil.
– Profil slog till med en organisk tillväxt på fantastiska 20 procent. Rörelsesegmentet profil ökade med 18 procent och då ska man veta att segmentet hade en ökning på 21 procent under fjolårets fjärde kvartal, säger Torsten Jansson.

Omsättningen för helåret uppgick till 4 965 miljoner kronor, vilket var 16 procent högre än föregående år. Rörelseresultatet ökade med 5 miljoner kronor.

Torsten Jansson beskriver 2015 som ett investerings- och lageruppbyggnadsår. Satsningarna har gett resultat.
– 2015 ökade till en försäljning på 4 965 miljoner kronor, vilket är all time high. Jag är övertygad om att vi nått en bra bit över 5 miljarder med en mera normal vinter i Europa och/eller Nordamerika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063